Druhý ročník žebříčku Česká elita je hotov a je z něj dobře vidět, jak se otočily poměry v ekonomice. Někdejší příliv zahraničních investic vystřídala expanze domácích miliardářů ven z Česka.
Redakce SZ Byznys dokončila druhý ročník žebříčku Česká elita. Stejně jako loni je v něm stovka nejhodnotnějších firem pod kontrolou českých vlastníků.
Seřazené jsou podle tržního ocenění, na kterém s redakcí spolupracovala poradenská společnost Deloitte jako odborný partner. Výsledky budou zveřejněny v úterý večer na slavnostním galavečeru.
O tom, kdo vyhrál a kdo se do stovky vešel, tedy logicky zatím nelze mluvit. Pár obecných poznatků ale dopředu prozradit lze:
V žebříčku je opět hodně firem z energetiky. Včetně té uhelné, která je sice často považovaná za odepsanou, ale zatím svým vlastníkům dál slušně vydělává.
Vzhůru jdou výrobci zbraní, a to nejen kvůli růstu zakázek, ale i kvůli expanzi do zahraničí. Dobře se také daří developerům, silným sázkařským značkám nebo firmám ve zdravotnictví.
Postupně sílí pozice menších českých bank, jejichž vlastníci nechtějí nechat zdejší velmi ziskový sektor finančních služeb jen zavedeným velkým nadnárodním domům a úspěšně jim konkurují.
Hlavně na průmysl doléhají drahé energie a útlum německé ekonomiky, což se projevuje v tom, že zisky některých firem jdou dolů a s nimi i jejich tržní hodnota.
Pořád je ale vidět, jak silnou tradici průmysl má a co všechno umí vyrobit a na čem se dá v Česku vydělat, od nejrůznějších chemikálií, autosoučástek a elektroniky až po pivo, psí žrádlo nebo 3D tiskárny.
Česká elita neřadí firmy jen podle zisku a obratu, ale podle odhadu tržní hodnoty, což je hlavní měřítko jejich skutečné velikosti a pro vlastníky také hlavní ukazatel úspěchu, který sami sledují. Pro případ, že by někdy chtěli své úsilí zpeněžit a firmu prodat.
To se ale za poslední rok, mezi prvním a druhým ročníkem žebříčku, stalo jen v jednom případě ze sta. Ukazuje se, že zdejší podnikatelé zkrátka své firmy moc neprodávají a už vůbec ne do rukou zahraničních kupců. Příliv přímých zahraničních investic, na kterých po listopadu 1989 a pak v druhé vlně po vstupu Česka do EU zdejší ekonomika stála, de facto skončil.
V opačném směru – tedy od tuzemských miliardářů do investic v zahraničí – ale peníze proudí naplno. Nejde přitom o žádný příznak zdejšího úpadku, odliv investic lze brát naopak pozitivně, jako ukázku narůstající síly zdejších firem, kterým je Česko v řadě případů malé a hledají prostor pro růst.
PPF, EPH, Czechoslovak Group, Agrofert, Energo-Pro, Draslovka, Dr. Max, MTX Group, Livesport, FutureLife nebo Vafo jsou všechno firmy, které z Česka udělaly základnu pro expanzi do zahraničí a skupují po světě své konkurenty, dodavatele nebo odběratele, podobně jako to dřív v Česku dělaly firmy z bohatších zemí.
Celková hodnota první stovky největších českých firem stoupla v našem žebříčku proti loňsku o třetinu na skoro tři bilióny korun. Důvody jsou dva.
I přes útlum zdejší a německé ekonomiky pořád platí, že výsledky největších firem se spíš zlepšují, byť třeba ne takovou měrou jako v minulých letech. Roste ale velikost firem, a to právě v důsledku jejich zahraniční expanze, kterou jsme v rámci upravené metodiky letos plně zohlednily ve všech případech.
Kdo v tomto závodě zabodoval nejvíc, prozradíme už v úterý večer. |
|
|
|
|
|
Zakladatel české firmy Rohlík má v ruce dohodu, kterou popisuje jako „absolutní game-changer“ pro své evropské ambice. V Německu, kde už Rohlík tři roky působí, začne rozvážet potraviny pro Amazon. Americký e-shop má v zemi 20 milionů uživatelů, tím se podle Čupra otvírá nový významný distribuční kanál a cesta ke skokovému růstu. V rozhovoru také vysvětluje, proč mu nevadí, že Rohlík zatím prodělává.
|
|
|
|
Bod pro Kolín. Česká Toyota posiluje svou pozici v rámci koncernu. V Kolíně automobilka otevírá svůj první logistický „megahub", největší svého druhu v Evropě. Jde o investici za víc než 400 milionů korun s kapacitou 350 tisíc aut. Cílem je zlepšit kvalitu služeb a zkrátit čekací lhůty. Aby továrna tolik nezatěžovala silnice a vylepšila svůj zelený profil, slibuje posílit přepravu po železnici.
Milion pro Voyo. Největší domácí streamovací služba – Voyo ze skupiny TV Nova – se chce do konce roku dopracovat na milion předplatitelů. Zatím je na 850 tisících, jako dvojka za americkým Netflixem. Voyo a Nova patří skupině PPF, ta provozuje televizní stanice i jinde ve střední Evropě a na Balkáně a na streamování sází jako na hlavní zdroj budoucího růstu v jinak stagnujícím mediálním světě.
Prodejny pro Sparkys. České hračkářství Sparkys převzalo slovenského konkurenta. Koupilo všech 17 slovenských prodejen značky Alltoys. K ní patří i česká síť Bambule, té se ale změna netýká. Majitel Sparkys Jan Mařík v rozhovoru také popisuje, jak se nájmy v Česku utrhly „mimo realitu" a co čeká od letošních Vánoc.
|
|
|
|
Konečně zlevnění. Energetický regulační úřad zveřejnil svou představu, kolik by měly domácnosti a podniky od ledna platit za distribuci a další regulované služby. Ty sice vesměs zdražují, ale cena samotné elektřiny a plynu klesá, výsledné faktury tedy budou příští rok nižší.
Geen nesplácí. Energetická skupina Geen se dostala do potíží se splácením dluhopisů, kterých vydala za víc než dvě miliardy korun. Investorům jedné ze svých emisí oznámila, že pro ně v termínu nemá peníze. Jde o další příběh ze seriálu předlužených firem, kterých poslední roky v neregulované sféře korporátních dluhopisů přibývá.
|
|
|
|
PPF končí v Rusku
Skupina PPF prodala svou ruskou pojišťovnu PPF Life Insurance skupině Inweasta, kterou v Dubaji před dvěma lety založil ruský manažer Andrej Elinson. Zároveň firma se ztrátou vycouvala z kancelářského komplexu Metropolis v Moskvě. Šlo o poslední dvě významnější aktivity v zemi, která kdysi bývala pro PPF největším trhem.
Kyberbezpečnost naruby
České firmy si stěžují na nevhodný způsob, jak Česko převádí do svých zákonů evropskou směrnici o kyberbezpečnosti. Novela v navrženém znění by pro všechny podniky nad 50 zaměstnanců znamenala povinnost nakoupit antivirové technologie, platit za analýzy rizik, vést evidenci o aktualizaci softwarů či školit vedení i personál. Počet regulovaných subjektů by stoupl patnáctinásobně na šest tisíc.
Kurz za všechny peníze
Cesta ke ztrátě peněz může začít i na kurzu, na němž se lidé mají naučit, jak se finančním podvodům vyhnout. Ukazuje to příběh investičního guru Zdeňka Zaňka, který nabízel svým frekventantům zákulisní rady ohledně neregulovaných fondů a jedna z účastnic ho za způsobenou škodu dala k soudu. |
|
|
|
Další prodaný hotel
Společnost Czech Inn, která v Praze provozuje hotely International, Don Giovanni nebo Prague Towers, kupuje Wellness Hotel Step poblíž O2 areny. Firma má zájem i o větší sousta, jako jsou hotely Hilton či Andaz Hyatt. Ty jsou také na prodej, firma je ale nechce vlastnit, jen provozovat.
Levnější hypotéky
Cena peněz jde v Česku podle oficiálních sazeb centrální banky dolů, v praxi je to ale složitější. Úroky u hypoték se bankám moc snižovat nechce a klienti musí o zlevnění sami aktivně zabojovat. Existují i cesty, jak se dobrat slevy ještě před koncem fixace.
Nová soutěž, vyšší nájem
Městská společnost Trade Centre Praha (TCP), která je správcem padesátky nejrůznějších nemovitostí v hlavním městě, našla cestu, jak z nich vytěžit víc. Ve vhodných situacích ukončuje smlouvy a vyhlašuje nové soutěže, u nejlepších objektů se jí daří zvednout nájemné několikanásobně. Z roku na rok příjmy stouply o 15 procent.
| Tech |
|
|
|
Nová éra válek
Přesné a „chytré“ zbraně začínají být tak levné, že je možné je nasazovat ve velkém množství. Nastává nové období v dějinách válčení, kdy přesnost může být „masová“.
Podvody za miliardu
České banky přišly s novou statistikou, o kolik peněz jejich klienti letos přišli kvůli kyberzločinu. Počet podvodů je o třetinu vyšší než loni. Za první tři čtvrtletí jich bylo 65 tisíc, objem zcizených peněz přesáhl miliardu korun. |
|
|
|
Rozhovor týdne: Simona Kijonková
|
|
|
|
„Těším se, že budu budovat daleko větší firmy,“ říká o svých dalších plánech zakladatelka Zásilkovny rok poté, co svou firmu prodala. V rozhovoru mimo jiné popisuje, kam se po odpočinkové pauze vrhá. Z vydělaných peněz podporuje budování mikrobytů, péči o seniory nebo novou aplikaci na zlepšení duševního zdraví dětí.
|
|
|
|
Hodně sil do začínajícího předvánočního shonu přeje
Jiří Nádoba | |
|
|
|
|